Gra toczy się na stole pozbawionym łuz. Bile są
na nim rozmieszczone zgodnie z poniższym rysunkiem:
Każdy z graczy ma swoją bilę rozgrywającą - białą
(dla odróżnienia jedna z nich jest oznaczona kropką - tzw. bila pikowa, czasami
jest koloru żółtego), którą otrzymuje poprzez losowanie. Trzecia bila (wspólna)
jest koloru czerwonego.
Pierwszeństwo rozpoczęcia partii ma zawodnik,
który wygra rozgrywkę wstępną o rozbicie - tzw. losowanie a' la bande. Bile białe
umieszcza się na linii początkowej i uderza je w kierunku przeciwległej bandy
tak, aby po odbiciu zatrzymały się jak najbliżej bandy dolnej. Zawodnik, którego
bila znalazła się bliżej, zwycięża. Bile nie mogą się zderzyć, ani dotknąć bili
czerwonej.
Celem gry jest dokonanie jak największej liczby
zderzeń (carambolage). Za każde jest przyznawany jeden punkt. Zderzenie następuje
w momencie, gdy bila zawodnika dotknie obu pozostałych bil. W niektórych odmianach
gry muszą być zachowane jeszcze dodatkowe warunki. Gra toczy się do momentu uzyskania
określonej ilości punktów.
Błąd i strata kolejki następuje w przypadku, gdy:
- nie doszło do zderzenia
- co najmniej jedna bila wypadła poza stół (umieszcza się
ją ponownie w wyznaczonej dla niej pozycji)
- gracz w niedozwolony sposób poruszył lub dotknął bilę
- wystąpiło popchnięcie - końcówka kija dotyka bilę białą,
gdy ta uderza w inną bilę lub bandę
- zawodnik nie dotyka podłogi co najmniej jedną stopą w
czasie uderzenia
- zawodnik robi znaki na bandzie w celu ułatwienia sobie
strzału
Gra z bandami (jeu de bandes):
- Jedna banda - zanim dojdzie do zderzenia bila zawodnika
musi uderzyć w co najmniej jedną bandę
- Trzy bandy - bila gracza musi uderzyć w bandy co najmniej
trzy razy zanim dojdzie do zderzenia
Gra otwarta:
Zawodnicy mogą dokonywać dowolną ilość zderzeń na całym stole poza tzw. strefami
zabronionymi, które są odgórnie ustalane i oznaczane na suknie. W danej strefie
gracz może tylko raz dokonać zderzenia. Przy następnym musi wyprowadzić jedną
z bil z danej strefy (bila ta może do niej wrócić).
|